De kracht van een Compliment

Complimenten geven blijkt een belangrijke factor bij Positieve Groepsvorming. Afgelopen week had ik een evaluatie gesprek met twee leerkrachten van een groep 4/5 combinatie. Een paar maanden geleden was dit een groep waar de leerkrachten niet goed hun vinger achter konden krijgen. Ze ‘voelden’ dat er dingen niet klopten, maar wat precies konden ze niet concreet maken. Met behulp van de RESPECT-aanpak zijn we aan de slag gegaan met als resultaat een groep die nu met elkaar samenwerkt en samenspeelt. Waar kinderen elkaar stimuleren en helpen. Waar je een leerling hoort zeggen”…je mag jezelf zijn en blijven hoor. Ook al ben je een beetje anders, dat geeft niks”.

Op mijn vraag wat de cruciale factoren zijn geweest voor de verandering, werden 12 punten genoemd, waar ik een andere keer op in zal gaan. Maar het eerste dat genoemd werd was Complimenten Geven en het effect daarvan op de kinderen. Zo had het Vriendje van de Week een enorme impact. Een week lang lief en/of aardig zijn voor een ander. Er werden zelfs kleine spulletjes meegenomen (een poppetje omdat een kind dat spaart) en stiekem in iemands la gestopt.

Wat ik een mooie aanvulling vond was dat één van de leerkrachten verwoorde wat het effect volgens haar was van de complimenten. Ze Zei “Je helpt de kinderen te kijken naar de goede eigenschappen van de andere kinderen”. In feite werk je dus als leerkracht aan de Mindset van kinderen. Je voert regie op het kijken naar de goede kanten van iemand en die zijn er natuurlijk altijd! Als je er maar op let.

Onderzoek van Barbara Fredrickson laat zien dat positiviteit een omslagpunt heeft van drie tegen één. Heb je drie keer meer aandacht voor het positieve dan voor het negatieve, dan vindt er een omslag plaats waardoor je niet alleen maar positief bent, maar gaat floreren.
Eén compliment geeft korte tijd een positief gevoel. Geef je structureel complimenten dan kan er een omslag plaatsvinden bij jezelf maar ook in je organisatie, dus ook in een klas! De focus op complimenten geven, maakt dat je meer aandacht geeft aan het positieve en dat kan verassende resultaten hebben. Positiviteit doet je beter voelen en het maakt dat je gemakkelijker problemen kunt oplossen.

Ik vond deze week nog twee nieuwe werkvormen:

De complimentensleutel
Wie heeft de complimentensleutel in het laatje……
Elke dag ligt de complimentensleutel bij iemand in zijn/haar laatje verstopt. Dit is geheim!!

Het kind met de complimentensleutel geeft de hele dag complimenten aan andere kinderen. Het valt natuurlijk op als alleen het kind met de sleutel complimenten geeft. De andere kinderen moeten dit ook doen om het spannend te maken. En zo kun je iemand laten denken dat jij de sleutel hebt.
Aan het einde van de dag moet de klas raden wie de complimentensleutel heeft. Het kind dat dit weet mag de sleutel bij iemand anders in het laatje stoppen.

Zo worden er veel complimenten uitgedeeld.

Leuk ook om daarna aan de kinderen te vragen welke complimenten ze gegeven en gekregen hebben.

En ik vond op de website van juf linda een Complimentenposter http://klasvanjuflinda.nl/klasmanagement/3709/complimentenposter/
Hij is te downloaden en te gebruiken, maar je kunt natuurlijk ook zelf een poster maken.

complimentenposter
PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

PPSS Mocht je geïnteresseerd zijn in 20 werkvormen Complimenten Geven, laat het me weten via het contactformulier en ik stuur je ze toe.

Een gedachte over “De kracht van een Compliment

  1. Wauw, die complimentensleutel is wel een vondst! Voor jongens is het fijn dat er competitie in zit!. Een prachtig instrument. Een mooie beschrijving over complimenten, wat complimenten met mensen doen en de effecten ervan. Inspirerend!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s